Dec 31, 2010

salam

dh lme xpost..
ok.
act bru blik dri penara...
tp mls nk story psl penara..
byk sgt..
tp pape hal pon....
PENARA sgt best!!!
KAIZEN!

happy new year untuk semua..
semoga iman juga bertambah.
tanam azam baru.
tp...
lau azam lame blm telaksana...
teruskn.....

ok.salam syg untuk semua..:)

Dec 23, 2010

salam....

NIK MOHD ABIR AL-ISLAMI..
9A PMR.
TAHNIAH!!!!

ucapan khas untuk adindaku..:
seyes tyra x percaya awk akn dpt cemerlang..
sgt x percaya..
awk tu dh la .....
x leh ckp bahye...:)

semua kuasa ALLAH,
bersyukur sgt3.
syg kamu la dik..

dik abir....
doakan tyra dpt mcm awk gak
just up skit dr awk..
doalah tyra dpt
SPM 10A..
amin..

inspirasi..:)

Dec 22, 2010

salam mahabbah..

assalamualaikum.

td dh stat latihan PENARA...
x ramai yg dtg,,
tp its ok la...

esok dh stat jualan buku SMIH.,
aq kne tlg..
so aq xleh g latihan la...
tp its ok la..
coz aq msuk bhgian PC je.,
haha..
pde hal susah gak PC ur.
xpe2..
belajar blik.....

hm.....semua doakn kami heh..
doakn kami tabah kat sne..:)


PENARA..
PERKHEMAHAN NASIONAL DI UDARA.
ANJURAN:MUSLEH...
27-30 DIS 2010...

Dec 20, 2010

Salam Pertemuan kembali...

ALHAMDULILLAH..

itu je kata2 yang mampu ku ucapkan..

Terima kasih YA ALLAH kerna membenarkan hambamu ini terus bernyawa..
dan terus bernafas...


Oct 22, 2010

A.K.U

nothing to say!

tolong amin kan doa saya boleh..:)

ya allah,ya tuhanku.
aku hambamu yang lemah.
aku hambamu yang hina.
aku hambamu yang suka meminta tp
x pernah nk berusaha.

aku bermohon padaMU ya allah,
Kau perkenankanlah hajatku ini.
1)berilah aku ketenangan hati
2)kelapangan jiwa
3)kekuatan iman
4)kesabaran yang tinggi
5)keampuanan
6)kejayaan yang diredhaiMU.
7)dilimpahkan rezeki yang halal

ya allah..ya allah hu ya allah
allahu latif.
Kau lembutkan lah hatiku dn ahli keluargaku..
berilah kami kesabaran untuk menempuh ujian darimu.

ya allah..ya rahman..ya rahim..
Kau kasihanilah hambamu ini.
Kau berilah kejayaan kepadaku dalam spm pada tahun ini..
Kau berilah kejayaan kepadaku agar aku dapat menggembirakan hati ibubapaku.

ya allah.
hanya padamu tempat aku mengadu.

amin....




p\s
ummi.abah.ummiayu.along.abguqbah.akkqila.abe.beah.aqih.
doakan tyra.
tyra xkuat smgt mcm yang lain.
tyra perlukan semua owg unuk bntu tyra.
tyra sayang korang semua.
tyra x tgk umi sedih.
tyra syg family ni.
tyra nk semua ade mse tyra SPM.
tp tyra xtau semua ni ALLAH dh tetapkan.
tyra rindu semua family kite.
I LOVE U ALL.:)

Sep 18, 2010

salam ukhwah.

POST INI KHAS UNTUKMU BROTHER.
:)


HAPPY BIRTHDAY BROTHER.
NIK MOHD ABIR AL-ISLAMI...
PMR 9A..amin..

hero2 kami.
abg uqbah.ayahanda..abir islami..

ucapan untukmu..
ABIR ISLAMI...

BELAJAR RAJIN2 DIK..
JANGAN HAMPA KAN HARAPAN KAMI SEMUA..
PMR MESTI DAPAT 9A TAU..
JADIKAN ALONG,ABG UQBAH,AKK ILAH
SBG PEMBAKAR SEMANGAT..:)

TYRA SENTIASA DOAKAN TERBAIK UNTUK ADIK2 TYRA.
:)



Sep 17, 2010

salam kasih sayang..

SELAMAT HARI RAYA..
MAAF ZAHIR BATIN...
kami sekeluarga...
cukup semua.
happy bangat..:)
with tokku..
1..2..3..4..5..6........9.
mcm x cukup je..:)
ops,ayahanda terchinta xde la.hehe..

salam kerinduan....

akk qila n bonda tersayang..

NIK AQILAH..
yarmouk,JORDAN.
semoga tabah disana..
sayang kamu selalu..
<3

Sep 4, 2010

salam Ramadhan

بسم اللة الرحمن الرحيم
selamat meneruskan ramadhan..
abiskn la 10 ramadhan terakhir ni dgn sebaik mungkin...

sy happy sgt2..:))
npe sy happy??
sebab skrg nie..
adik beradik sye semua dah ade kat umah..
best sgt..
sye bersyukur sgt semua dh balik...

Aug 27, 2010

salam ramadhan.

kata2 untuk wanita.

NAFSU
mengukur wanita itu cantik atas dasar rupa..
AKAL
menilai wanita itu cantik atas dasar kepintarannya..
HATI
menobatkan wanita cantik atas dasar keteguhan imanya..

kata2 indah buat semua..

sebelum matamu terlelap dari kesibukan DUNIA..
ingatlah TUHANmu yang menjadikan SIANGmu diwarnai dgn CABARAN sbg TARBIYAH darinya.
yang menjadikan MALAMmu INDAH dgn CINTA,KASIH & SAYANG dariNya.
Apa yg didambakan selain CINTA sorng HAMBA kpd sang PENCIPTA...

Alunkan alunan ZIKRULLAH...
Basahkan lidahmu dgn rentak KALAMULLAH..
moga kita menjadi PENGEMIS CINTA ILAHI,
perindu syahid sejati...

kredit to qila.
ayat2 dri hp die..:)

Jul 31, 2010

salam mahabbah...

بسم اللة الرحمن الرحيم
mulakanlah sesuatau perkara dgn membaca basmallah..
semoga penulis n pembaca blog sentiasa tegoh imannya..

hari ini tanggal 1 ogos 2010..
bermakna.......
countdown UPSR..PMR...SPM.
semakin kurang harinye..
UPSR:51 days
PMR:65 days
SPM:113 DAYS.

51..65..113 days..
tolak makan..tolak tido..tolak berangan..tolak main2 dlm kelas..tolak semua2 bnda xberfaedah..
agak2 sempat x nk cover semua subjek.
upsr nk kne cover sbjek darjah 4,5,6
pmr nk kne cover ting 1,2,3
SPM nk kne COVER ting 4 DAN 5..
jgn nk berangan lagi la!

wat adik2 upsr..
belajar la k..jgn ingat peperiksaan UPSR ni x penting untuk korang..
cuba renung2 balik,andai kata korang xdpt result cemerlang..
korang nk sambung sek men kat mne???
CHAIYOK!

wat adik2 pmr..
belajar..study...murajja'ah..
korang semua pandai2 belaka..
so gnekn la kepandaian yg ALLAH beri itu dgn sebik mungkin..
ingatlah,ILMU itu adlh ILMU ALLAH..
so,share2lah ILMU yg korang ade untuk kwn2 yg lain...
pesanan akk....
1)JANGAN kedekut ilmu
2)JANGAN sombong
3)JANGAN belagak dgn ILMU yg korang ade sbb ILMU itu ALLAH yg beri and bila2 masa je ALLAH blh tarik balik..
so beringat2lah sebelum kene,,,!

wat sabahat2 seperjuangan..
SPM AROUND THE CORNER!
WE CAN DO IT BETTER!
WE CARE WE LOVE WE MOVE MOVE IT!

jaga lah hubungan dengan ALLAH..IBUBAPA..GURU-GURU..ADIK BERADIK..KAWAN2.
banyakkn la berPUASA..solat DHUHA..jgn lupa QIAM...
stay-up smpi dua tiga pagi tp time ur jgnlah abiskn masa dgn berBORAK-BORAK!
FOCUS!...
alang2 dh tido lmbt ur..wat la qiam sekali sblm tido..
dh tido lmbt tu jgn la gnekn alasan tido lmbt untuk bangun subuh lambat.
hm lagi satu..
bak kata abg sye:skrg nie xyah nk sebok2 nk bkk ym,FB,MS @ segala benda..
abis SPM nnt suka ati awk lah nk bukak semua benda tp kne beringat jugak..
..................................................................................................................................
nasihat nie adalah nasihat untuk sye jua,..

saya sayang kalian semua!!!!!!!
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

umiabah
tirah sayaaaaang sgt pde kalian.
terimakasih byk nasihat tyra.
ampunkn DOSA tyra yer..

k.long..abguqbah..akkqila.
tyra sayaaaang sgt kat kowng..
thnx coz selalu ingatkn tyra ble tyra leka..
maafsalahsilap....
doakantyraberjayamcmkorangheh!
tyrankwatumiabahtersenyumgakmcmkowangwatdlunskrg!

abe..beah..aqih.
adik2akksekalian..
akksygsgtkatkowng...
kowngjgnnakal2katuamaheh!
belajarajin2k.!

kawan-kawan..
thnxcozjadikawankte!
thnxcozdapaterimadirikteygskewatkowngsedih+marah..
hehe....
ktesayangkowng
tp kte lagi sayaaang FAMILY kte!
jomstudysama2.!

Jul 30, 2010

salam...

salam mahabbah
salam pertemuan
salam ukhuwah...

coret..coret..coret..coret..

next week adik f3 akan menduduki trial PMR..
semoga adik2 terutamanye adik kesayangan sye..
NIK MOHD ABIR AL-ISLAMI..
mendapat keputusan yang cemerlang..
yang pandai ajarlah meraka yg memerlukan..
jgn kedekut ILMU..
ye adik2 sekalian..
insya-allah,kami semua abg2 n akk2 sntiasa mendoakan kejayaan kalian..
carilah ILMU untuk mengejar SYURGA FIRDAUSI...

story..story..story..
16 ogos 1993-lahir seowg insan yg penyabar!
tp pde taon 2010..
16 ogos 2010
merupakan tarikh dimana insan penyabar nie bersama2 sahabat2 yer berjuang mati-matian untuk menghadap kertas hitam putih..
kami generasi 12,
memohon doa dari warga hidayah agar dapat mendoakan kami mendapat keputusan yang cemerlang..amin..

cerita..cerita..cerita..
arini semua bdk2 asrama balik rumah masing2..
sunyi skit sek nie..hehe

sok ade beberapa pelajar ting 5 yg mengambil PRINSIP AKAUN...
akan pergi menambah ilmu pengetahuan di
SEK.MEN.KEB.SRI PERLING.

banat-8 org..bnn-5 owg..
sye senaraikan banat jek!
1)NIK ATIRAH
2)HUMAIRAA
3)SYAHIN
4)SAFIYAH
5)SURIA
6)HANI WANI
7)SYAHIRAH
8)SABRINA..

doakan kami kuat semangat disana..
doakan,smg ilmu kami diberkati..
doa..doa...doa..

Jul 9, 2010

kata-kata dari seorang sahabat.......

Nik, mungkin apa yang ana tulis ini kesannya bukan hadir sekarang tapi harapnya suatu hari enti akan belajar sesuatu.. Sementara menunggu hari SPM tiba, mulakan semangat baru untuk belajar. Usaha itulah pengukur kejayaan. Kejayaan itu sangat manis tapi manisnya lebih dirasai andai adanya ujian dan kesusahan yang dilalui. Untuk mendapatkan yang terbaik memang perlu melalui kepayahan. X kisahlah lagi seminggu nk SPM, cuba luangkan waktu dgn Allah....dengan cara hafaz ayat AL-Q . At least 1 hr 1 ayat. Perkara ni mungkn sukar untuk dilaksanakan tp ingatlah sebnrnya mkin ssh sesuatu perkara, smakin dkat kte dgn ALLAH.Penuhkan setiaplangkah berdialog dengan Allah melalui HATI. Ketahiulah kata-kata yang hanya terpacul di bibir akan sampai ke telinga...tetapi kata-kata yang lahir dari hati akan sampai ke hati...Jangan biarkan masa berlalu tanpa perkara yang bermakna.. Uhibbuki fillah.

-mufakkir muntij-

~sayang nadia fariza....~

Jul 5, 2010

cerita~

pagi 7.35am!

layan jek~
zuss.......
someone call my mum!
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
umi! (nada mcm sdey jek...)
umi,dh smpi.
umi doakn heh..
umi,minta maaf n terima kasih yer...
dan aku rse umi mcm nk nanges jek.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
tirah,belajar rajin2 k
dy tepuk2 pipiku...
die peluk aku..
aku rse sgt terharu dn terkejut gak.
saat dy menatap wjhku dgn penuh harapan dan kasih seorng abg terhdp adiknya..
terasa sungguh sebak didada..
saat dy melangkah kaki keluar rumah...
air matku jatuh berjujuran..
terngiang2 suara dy di telingaku..
saat itu juga kenangan yg menyentuh hati berlegar2 di fikiran...
kata-katanya yg begitu menusuk kalbu membuatkn daku menitis air mata..
<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
die yang dimaksudkan ialah..........
dy seorang abg yang penyayang dan sungguh mengambil berat ttg keluarganya..
dy seorang hafiz al-quran yang sungguh baik hati dan bertanggungjawab...
dy adlah abgku buat selama-lamanya..
xde siapa yg dpt mengantikan dy sebagai abgku.
~Nik Mohd Uqbah bin Nik Mohd Azam~
~UIA,gombak~

Jun 26, 2010



baca dan hayati ye kawan2ku....:D

Menjaga hubungan antara lelaki dan wanita, tidak sama dengan memutuskan hubungan

Saya ni nak sangat jaga hubungan antara lelaki dan perempuan. Tapi kan, bila jaga, nanti orang kata kita sombong la pulak sebab macam dah tak layan mereka”

“Saya ni nak berubah. Saya banyak buat benda tak baik. Saya selama ni tak jaga batas antara lelaki perempuan. Saya nak berubah, tapi setiap kali saya cuba berubah, kawan-kawan saya akan kata saya sombong sebab mejauhi mereka”

Begitulah antara yang boleh kita dengari dalam hal menjaga hubungan lelaki dan perempuan.Alasan yang paling kerap saya terima adalah – Takut nanti orang kata kita sombong. Takut orang kata kita sombong itu seakan menjadi alasan popular untuk tidak menjaga hubungan antara lelaki dan perempuan.

Hairan saya. Redha Allah, dengan redha manusia, redha manusia itu lebih penting kah?

Dan benarkah menjaga hubungan antara lelaki perempuan, bermaksud kita kena jauhi mereka?


Apa yang sombong?

Sombong ini adik beradik bongkak. Biasanya, orang bongkak ini tak mahu bergaul dengan golongan yang lebih rendah daripadanya.

Satu kesalahan yang besar apabila orang menamakan mereka yang berubah menjaga batas hubungan lelaki perempuan sebagai satu kesombongan. Hal ini kerana, sombong menjaga standard dan usaha menjaga diri dari kemurkaan Allah adalah dua perkara yang berbeza.

Nak jaga dari kemurkaan Allah, nak jaga diri dari dilempar ke api neraka, itu sombong ke?

Satu kesilapan juga pada diri yang nak berubah, apabila dia sendiri melihat tindakannya berubah itu sebagai satu kesombongan. Dia pulak rasa dia sombong. Masalah la.

Sombong, atau jaga diri? Itu dua perkara yang berbeza.

Siapa ajar menjaga batas hubungan lelaki perempuan itu satu kesombongan?

Sebenarnya, rasa sombong ini boleh muncul, kalau kita salah cara menjaga hubungan lelaki dan perempuan.

Menjaga diri bukannya memutuskan hubungan

Orang yang nak berubah juga perlu faham bahawa mereka hakikatnya mempunyai hubungan dengan rakan-rakan. Walaupun mungkin rakan-rakan mereka masih tidak ada rasa hendak berubah, tetap rakan-rakan mereka itu adalah orang yang telah banyak menghabiskan masa dengan mereka sebelum ini.

Maka, apabila melakukan perubahan, antara perkara yang tetap perlu dijaga adalah hubungan. Hubungan memang langsung tidak boleh diputuskan. Bahkan perlu dijaga. Mungkin apabila hendak berubah, tak boleh la nak bergaul bebas macam dahulu. Tetapi apa salahnya bertanya khabar, memberi hadiah ketika hari lahir, menziarahi rumah ketika hari raya, dan sebagainya yang menunjukkan bahawa kita bukannya memutuskan hubungan dengannya.

Ini secara tidak langsung akan menghilangkan anggapan bahawa yang berubah itu adalah sombong. Bahkan, kemungkinan rakan-rakan yang masih rasa tak mahu berubah itu akan terkesan dengan peribadi kita yang menjaga hubungan dengan mereka, lama kelamaan mereka turut berubah sama.

Mereka akan lihat bahawa, kita hanya nak jaga perintah Allah. Bukannya nak tunjuk bagus. Sebab itu, walaupun kita berubah, mungkin dah tak boleh dah nak bertepuk tampar, nak bergesel-gesel tubuh, nak bercampur tak tentu hala, tapi kita masih menjaga hubungan antara kita dan mereka.

Ini pergi delete kawan dalam FB. Kawan tu pulak bukannya kacau dia pun. Konon-konon nak jaga hubungan lelaki perempuan. Masalahnya, dia tu kan kawan sebelum ni? Apa salahnya biarkan aja dia dalam FB tu? Nanti masa birthday, boleh ucap selamat hari lahir. Bila lama dah tak tanya khabar, boleh tanya khabar.

Apa masalahnya? Kita delete, itu yang orang kata kita sombong. Siapa suruh putuskan hubungan? Lain la kawan tu jenis yang kita dah tegur suruh beradab dengan kita, suruh jaga hubungan dalam perbualan dengan kita, dia tak jaga-jaga. Tak apalah delete.

Redha Allah, atau redha manusia?

Satu benda yang saya tak berapa minat adalah, suka beralasan. Sebenarnya, kalau benar kita hendak berubah, maka kita kena faham ke arah mana kita hendak berubah. Untuk orang kata kita ni baikkah? Untuk orang nampak kita baguskah? Atau benar-benar nak redha Allah?

Kalau niat kita manusia, memang kita akan mudah tergugah dengan kata-kata manusia. Bila manusia kata kita nak tunjuk bagus, nak nampak baik, kita akan terasa.

Tapi, kalau matlamat kita betul-betul adalah Allah, maka kata-kata manusia tidak pernah menjadi masalah buat kita. Cakap la apa pun, aku nak berubah nak dapat redha Allah. Kat akhirat nanti, bukan manusia yang masukkan aku dalam syurga.

Maka sebenarnya, alasan nanti orang kata sombong, tak boleh pakai pun.

Biarlah orang kata kita sombong pun. Apa masalahnya? Ada masalah?

Penutup: Tak susah pun berubah kalau faham

Berubah tak pernah susah kalau faham bagaimana sebenarnya cara berubah yang sebenar. Ramai orang, merasakan perubahannya satu kepayahan adalah kerana dia tidak memahami cara yang sebenar untuk berubah.

Sebagai contoh, nak jaga hubungan lelaki perempuan, dia rasa kena putuskan hubungan. Sedangkan, menjaga hubungan lelaki perempuan, dengan memutuskan hubungan adalah dua perkara yang berbeza.

Maka, memanglah kita nampak payah. Nanti nak gaduh dengan kawan lagi, nak tahan kawan kutuk lagi, nak mula seorang diri lagi, macam-macam punya lagi kita fikir.

Sedangkan, apa salahnya berubah, tetapi masih menjaga hubungan dengan kawan-kawan, dalam keadaan kita menjaga hubungan itu masih di dalam syara’.

Bukan setakat diri kita terjaga, bahkan menjadi satu wasilah dakwah pula. Mana tahu Allah buka hati mereka atas sebab kita.

Masalahnya, benda ni takkan mampu dilihat oleh manusia yang menyatakan: “Ala, nanti takut orang kata kita sombong” hanya sebagai alasan semata-mata untuk dia tak nak berubah


pesanan...

1)apa yg ana post nie bkn bermksud ana bg green light kat kowng untuk kwn ngn laki k.

2)amik yg jernih n buang yang keruh...

3)paling penting jgn misunderstanding(jgn slh fhm)...


Jun 9, 2010

kesah2~

4\6-jumaat-sekolah-around after asar-until malam...
stat mukhayyam f5
dtg2 group sye tgh discuss about DAKWAH!!!!!
dowg kata sok kne dakwah pada 3 golongan....
1)non-muslim
2)remaja
3)dewasa-isu palestin
mlm nie kne bentang....ok layan.....
malam berlakon tp group sye yg berlakon just 2 owg iaitu~nads n najihah..

5\6-larkin.
banin wat kat kluang n kota tinggi..
bnt wat kat larkin n mersing!
semua kne cri tiket bas ke tempat aktiviti masing2..pening2!
group sye wat kat MERSING!!!!
cari bas bagai nk rak tp last2 naik bas benti2..
turun kat kota then go to mersing....
go to DAKWAH!!!
~pecah 2 group kecik..
sye,tera,jihah n andak.
awl2 kecundang,akhiryer kami bangkit!!!!!
yg bab kecundang xyah cter!

kesahyer bermual apabila sye rse mcm syok kat sowng pkcik yg sdg memancing..pancing skit!
bkn syok pe just mcm terpegun tgk pkcik yg dh nmpk berumur tp still sngt nk memncing!
nk tgur tp xtau die islam ke x coz die isap rokok.haha.owg islam pon isap rokok gak dik..
ok tegur!
ikuti perbualan kami~
aku:pakcik,blh sye tnye ikan ape ade dlm nie???pancing skit..tgn menggigil.
pkcik:mcm2 ikan ade dik..ikan belacak...tu je ingat yg lain blank!
aku:oh..pkcik dh lme ke mancing???
plcik:xde la bru je stat..adik ni dri mne??
aku n andak:dari jb pkcik...ade keje kat snie..nama pkcik spe?
pkcik:nama pkcik ye...nme pkcik AHMAD!
pendek dan ringkas....hm,SAH!die islam..haha
pakcik nie x tau ttg palestin tp die sgt berminat utk mendengar,maka die minta kami ceritakn..
tera menjlnkn tugas...cerita2...
tp pkcik tu sungguh kesal dgn remaja2 kini..astagfirullah!

setiap hari sye akan sakit...kwn2 byk membntu terutamayer athirah nabila..thnx kwn2.
sakit gastrik+cirit-birit..memang menyeksakann tp sye tau tu ujian dari ALLAH untk uji tahap keimanan sye....
mse hari last,dua kali sye sakit.
pagi~nano picit perut..nanges gak time ur..sdey2..
tghhari~sakit gler2,kwn tgh tgkp gmbr kat laut..sye terbaring kat dewan..nasib baik nano ade.. die byk tlg sye...semakin sakit...kwn2 rama dtg..antaranyer aliya adzlan,izatur f,hani wani,kiki,andak..yg lain sye xnmpk..sye terpaksa bkk tdg time tu sbb dh sakit sgt dn dgr mereka kata "eh,bdn nik panas r..".."bdn die dh lemah"...
ye sye sgt lemah time..akhiryer sye diusung ke kereta pak cik KB.
terlantar sye atas riba k.afifah..keadaan menjadi kelam kelibut time tu die sbbkn sye!
ok.klinik assyifa'(mls nk cter coz x pnting..)

sye balik naik bas...dh r bas cmpur.malu tol.x pakai stoking time ur..
duduk je terus sakit balik..nk termuntah time ur tp pndg blkg,nano dh tido!! argh!
sabr2,test tu sleep but xleh nk sleep..
amik plstik klinik!hehe.

~mukh f5 adalah mukh terbaik!~
~we can do it better!~

Feb 12, 2010

Sahabat...








NASIHAT yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan Al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) kepada anaknya :








Pertama:
Pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita
dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan...



Kedua:
Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik
atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).

Ketiga:
Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik
atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat:
Pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau
engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang
menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima:
Sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu
mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia
suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk
kepentinganmu.

Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala matlamat dan
hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan bersama-sama sahabat yang mulia.

Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :
"Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan,Lidahmu basah dengan berzikir kepada
Penciptamu, Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu, ..dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memilikimu."

sahabat sejati beri manfaat dunia n akhirat....

PERUMPAMAAN Melayu menyatakan ‘sahabat baik umpama pohon rendang‘ membawa maksud rakan karib sanggup bersama ketika susah dan memberi bantuan tanpa mengira masa atau keadaan.

Justeru, Islam sentiasa menasihatkan umatnya berhati-hati memilih sahabat bagi mengelak berkawan dengan mereka yang membawa kemungkaran.

Firman Allah yang bermaksud:

“Janganlah engkau mengikut orang yang sudah Kami lupakan hatinya untuk mengingati (berzikir) pada Kami dan ia suka mengikut hawa nafsunya.” (Surah Kahf, ayat 29)

Jika kita memilih sahabat yang terlalu cintakan dunia dan mementingkan hawa nafsunya, ia merugikan terutama apabila kita turut terpengaruh dengan sikapnya. Oleh itu, pilih sahabat yang membimbing ke arah hidup lebih baik mengikut syariat agama.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud:

“Seseorang menurut agama (aturan) kekasihnya, oleh sebab itu baiklah seseorang daripada kamu semua itu meneliti orang yang dikasihinya.”

Sifat perlu ada pada seseorang yang ingin kita jadikan sahabat bolehlah dicontohi daripada wasiat al-Qamah kepada anaknya.

Katanya: “Hai anakku, jika engkau perlu untuk bersahabat dengan seseorang maka pilih yang mempunyai sifat jika engkau melayaninya ia suka melindungi, jika engkau bersahabat dengannya, ia akan menjadi hiasan bagi dirimu dan jika engkau dalam keadaan kekurangan nafkah, ia suka mencukupi keperluanmu.

“Pilih sahabat yang apabila engkau menghulurkan tanganmu untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu, jika ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, ia suka menghitung dan dianggapnya sangat berguna, sedangkan jika ia mengetahui keburukan dirimu lalu ia suka menutupinya.

“Pilih sahabat yang jika engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jika engkau diam, ia mulai menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan menimpa dirimu, ia suka membantu dan meringankan, ia suka membantu dan meringan kamu serta menghiburmu.

“Pilihlah sahabat yang jika engkau berkata, ia sukar membenarkan ucapanmu dan bukan selalu mempercayainya saja, jika engkau mengemukakan sesuatu persoalan berat, ia suka mengusahakannya, sedang jika engkau berselisih dengannya, ia suka sekali engkau berselisih dengannya, ia suka sekali mengalah untuk kepentinganmu.”

Saidina Ali menyatakan: “Sahabat yang sebenar-benarnya ialah orang yang di sampingmu. Ia suka membabitkan dirinya dalam bahaya demi untuk kesejahteraanmu.”

Saidina Ali membuktikan katanya dengan mengambil alih tempat tidur Rasulullah SAW ketika Baginda dan Saidina Abu Bakar merancang untuk berhijrah ke Madinah.

Walaupun Saidina Ali tahu risiko bakal dihadapinya kerana pemuda Quraisy bercadang menyerbu rumah Rasulullah SAW dan membunuh Baginda, Saidina Ali sanggup menghadapi bahaya itu semata-mata atas dasar kepentingan keselamatan sahabatnya.

Contoh persahabatan lain yang boleh diteladani ialah antara Saidina Abu Bakar dengan Rasulullah SAW. Saidina Abu Bakar sentiasa mempercayai dan mengiyakan apa yang Rasulullah SAW katakan.

Ketika Rasulullah SAW menceritakan perjalanan Israk dan Mikraj kepada orang Makkah, mereka tidak mempercayai cerita Rasulullah SAW, malah menuduh Baginda pembohong. Mereka berjumpa Saidina Abu Bakar untuk bertanya jika cerita itu benar atau sebaliknya.

Apabila Saidina Abu Bakar mendengar pertanyaan mereka, dengan tenang beliau bertanya: “Apakah benar Rasulullah SAW bercerita begitu”. Mereka menjawab ‘ya’. Maka tanpa ragu-ragu Saidina Abu Bakar menyatakan apa yang Rasulullah SAW katakan benar.

Sepanjang perjalanan dari Makkah ke Madinah, Saidina Abu Bakar sentiasa berada di depan dan di belakang Baginda SAW. Apabila Baginda bertanya hal ini, Saidina Abu Bakar menjawab:

“Aku berjalan di depanmu untuk memilih jalan yang baik selamat sementara aku berjalan di belakangmu untuk menjaga keselamatan daripada serangan musuh yang mengejarmu.”

Perhatikan nasihat Abu Sulaiman mengenai pentingnya memilih sahabat seperti yang dianjurkan Islam. Katanya: “Jangan sekali-kali engkau bersahabat melainkan salah satu daripada dua orang ini. Pertama, orang yang dapat engkau ajar bersahabat dalam urusan duniamu dengan jujur dan kedua, orang yang dijadikan sahabat itu dapat menambahkan kemanfaatan dirimu untuk akhiratmu.

Jika engkau suka bersahabat dengan orang yang selain dua orang ini, maka pastilah engkau memiliki kebodohan yang luar biasa besarnya.”